måndag 14 augusti 2017

Game of Thrones: Eastwatch (eller vart är vi på väg?)

Avsnitt 5 i säsong 7 av Game of Thrones. Det blir återseenden (igen), drakar och eld (still awesome) och en quest-jakt som jag inte fattar något av.


Har jag sagt att det går snabbt. Jag tar tillbaka det för nu går det i en sjuhelvetes fart! Och det är klart att det tar massa tid mellan att de färdas och att det är assegt att visa den resan (Ja, säsong 1-5, jag tittar anklagande på er) men oj!

Så vi slänger vi oss bara in direkt!

Simning 4 km i rustning, en okänd OS-gren.

"You saw the dragon between you and her?"
-Bronn

Jag älskar Bronn för så mycket. Mest för att han är den födde oportunisten som mest vill ha betalt.
Men hur… HUR kunde de simma så långt under vattnet och dyka upp långt från striden. I rustning?
Jag hävdar att detta är historiskt inkorrekt.



"I gave them a choice"
-Daenarys

Oh fuck. Fuck fuck fuck.
Jag vill inte hålla med Vaerys men Daenerys börjar blir lite väl lik sin galne pappa. Att säga att du ena stunden inte tänker mörda folk för att i nästa bränna de är lite…. Ja, tvetydligt.
Å andra sidan, hade de tyckt att hon var mindre galen om hon halshögg dem?
Jag tror inte det.
Så jag tycker Daenerys gjorde rätt (gillade inte pappa Tarly) och vi får se hur detta utvecklar sig i framtiden.



"She was telling the truth"
-Jamie

Nu vet Cersei. Men det känns som detta spelar liten roll för henne. Hon hatar fortfarande Tyrion för typ…. Ja orsaker för många att räkna upp. Första är att han föddes.

Och här har vi en graviditet som jag inte såg komma alls! Det ska bli väldigt intressant att se hur detta inverkar på vad Cersei vill uppnå.
Pluspoäng för att Jamie och Cersei fick vara lite glada IHOP över ett blivande barn,

I övrigt så är interaktionen mellan syskonen Lannister mycket fin i detta avsnitt, både mellan Tyrion och Jamie och mellan Jamie och Cersei.
Jag tycker synd om Jamie, han älskar båda sina syskon men det kommer ju gå på röven detta.


Soft dragon, warm dragon.... HAPPY DRAGON!

"Aren´t they beautiful?" -Daenerys

Jag satt bara och log här. Det är väl ingen överraskning att jag stenhårt skeppat R+L och när det bekräftades var jag så glad att jag bara tjöt rakt ut. Och detta är så fint att de, detta tecken på Jons härkomst.
Snart vill jag se honom rida drake. Och nej, det är inte en metafor för sex.

På tal om sex…. DE LÅG INTE MED VARANDRA!

Så jädra glad att vi slapp detta! I alla fall i det här avsnittet.
Och det gör mig rejält glad att Jon äntligen steppar upp och beter sig som en kung.

Och Ser Jorah dyker upp och saker blir ytterligare lite bättre. Jag kan inte låta bli att tänka att han inte är helt botad och snart kommer alla ha greyscale.
Mumma.

Bevismaterial? Oh yes!

"Mylady"
-Arya

I norr är Bran asläskig men nu har han bra täckning. Att se honom övervaka allt genom korparna är riktigt snyggt.
Och där var mina white walkers… yey?
Sansa håller ställningarna snyggt som Queen in the North men Arya börjar blir rikgit läskig hon med.
Och inte läskig för att hon kan döda folk, mer läskig på ett jag-läser-dina-tankar-sättet-och-ler-samtidigt.
Hon och Bran känns just nu ungefär lika mycket i schack med sina känslor, det vill säga noll.
Men Arya verkar också ha satt sig den på att avslöja Littlefinger. Hans dagar känns sjukt räknade.

Sluta grina Samwell och lyssna på Gilly

"I'm tired of reading about the achievements of better men,"
-Samwell

Jävla gamla dumma gubbar! Sluta sitta och försöka vara smartast i världen och GÖR något.
Jag tycker att de är sämst. Officiellt sämst.
Heja Sam för att han säger fuck it men dumma Sam för att han inte lyssnar på Gilly och missar den största plotttråden ever om en bastards vara eller inte vara.
Legitim kung i Norden, jo jag tackar!


"Jag hatar att säga detta Gendry... Men du måste ro igen"


"I wasn´t sure I´d find you" -Davos

Och här satt jag bara och storlog igen! Ja, det är så uppenbart vem Davos ska leta efter. Ja det är så sjukt uppenbart när det syns massa svärdssmide.
Men jag blir likförbannat så överjävla glad.
Detta har varit en av mina största störningsmoment, att Gendry bara försvann poff. Nu är han tillbaka, han är hyfsat badass och jag tror stenhårt på honom och Jon som team.
Ögonblicket då de pratar om Ned och Robert är fint. Gör bara inte samma misstag som de bara.


Sju vågade livet. 

Och på tal om misstag. 

Det är här som som kulmen på hela avsnittet kommer. Den jag satt och bara kände “ehhhhh, VA?” över.
Nämligen att Cersei måste övertygas om White Walkers genom att se hur en ser ut.
Det är Tyrions plan som Daenarys stödjer och de som beger sig för att hämta de är Jon, Ser Jorah, Gendry och Davos.
Sedan plockade de upp The hound och Co i fängelsehålan på Eastwatch med.
Så sju vågar livet ut i snöstormen och jag blir helt galen och känner att det är som ett dåligt tvspel.
Jag vill inte!!


Övriga tankar:

Det går som sagt väldigt fort nu. Det är bra men det gör att serien tappar massor i detaljer och småsaker. Det känns som att vi har att göra med ett lite hafsigt mellanspel medans GRRM:s böcker är fullspäckade med detaljer (ibland till leda). 
Men min poäng är att det tappas bort saker när säcken knyts ihop, saker som får det att kännas mindre välarbetat och jag är lite orolig för de två sista avsnitten.

Det är som ett tv-spel detta med plotten om att hämta en White Walker. Jag fattar inte hur detta ska gå bra eller ens gå. Varför måste Jon göra detta? Och Tormund kommer fetdö.
Överlag är jag kränkt över detta plottelement i ett avsnitt som annars gav mig rätt mycket.
Det gav mig Gendry, det gav mig mer ihopknutning av säcken och det gav mig flera fina karaktärsögonblick.
Och jag älskar Davos, han är så jädra fin.

Bara för att jag sa det kommer han säkert dö först.

Mer läsning på temat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar