onsdag 29 juni 2016

Game of thrones: Winds of winter eller hur allt tog hus i helvete

OBS! Följande inlägg innehåller spoilers för Game of thrones Säsong 6 och speciellt för episod 10. Lyssna på Melisandres varning och gå någon annanstans !




Så var vi äntligen framme vid säsongsavslutningen. Vad jag inte ville jobba när jag vaknade på måndag, jag ville vara hemma och se Game of Thrones! Det var på allvar den längsta jobbdagen ever.
Och sedan hade jag tillråga på allt lovat mig själv att träna. 
Smart tänkt. Or not.
Men tillslut var jag hemma och jag och Svart kunde mysa ned oss i soffan och se "Winds of winter".
Vi hade så mycket förväntningar, så mycket olika idéer om vad som skulle hända och vilka som skulle dö.
Vi hade fel på en del, rätt på andra saker och blev sjukt överraskade av andra. Jag tänkte ta en slags genomgång av det.

Och igen: SPOILERVARNING SOM FAN!! Jag säger detta en gång till: Följ efter bläckfisken om ni inte vill få hela avsnittet förstört!




Nu när alla som inte vill bli spoilade gått, lått oss köra igång!

Mest väntat:


Fire in the house!


Ja, detta med wildfire under Kings Landing har ju varit så snyggt planterat i tidigare avsnitt att det bara var väntat att staden skulle explodera i eld och rök. Och det hade ju inte varit Cersei om hon inte utnyttjat en chans att slippa undan sitt straff. 
Men nu har hon på ett sätt gjort precis det som Jamie försökte hindra genom att döda kung Aerys. Oops.


Största överraskningen:

Det blev en... jädra massa dödsfall och inget av dem var det jag väntade mig.




Ja, jag hade faktiskt inte väntat mig att båda syskonen Tyrell skulle stryka med. Aj som fan. Jag gillade verkligen Margaery. Hon var expert på att spela spelet och få folk dit hon ville. Jag kommer sakna henne.
Tommen var också en överraskning. Min haka föll ned i vår hypotetiska källare när han strök med.


Nu till det roligaste! Min topp fem ögonblick!

Nummer 5!

Cerseis klänning.


Seriöst, det är en av de snyggaste klänningarna hon haft i serien. Plus att jag är både i extas och lite chockad över utvecklingen hon tog i det här avsnittet. Jag har extremt svår för henne som karaktär på grund av hennes korttänkhet och för att hon ofta gör osmarta val. Detta var inget undantag. Visserligen kom hon undan sitt straff genom att spränga sina fiender i luften men det ledde också till:
1) Massa oskyldiga som dog (hon kunde inte bry sig mindre)
2) Hon orsakade indirekt Tommens död. Nästa gång du tänkt spränga saker i luften, kolla så att inte din sons fru är med bland de som stryker med. (hon bryr sig en del om sina barn. Eller ja, mest Joffrey. Never mind.
3) Hur katten ska hon behålla tronen utan något legitimt skäl? This will go bad! (hon kunde inte bry sig mindre.)


Nummer 4!

Tyrion och Danerys har ett ögonblick.



Jag fick lite av en klump i halsen här. Jag älskar både Danerys och Tyrion och varje scen de har ihop är lite magisk för mig. Här blev det en fin kombination av: "Shit, vi tänker verkligen göra detta eller hur?" blandat med en insikt av vad de båda har gett upp och offrat i livet. Sjukt fint!


Nummer 3!

Arya bakar kaka.



Jag har varit lite kluven till Aryas storyline. Jag älskar henne men jag har funderat länge på hur det ska knytas ihop med övriga historien och framförallt: Vad Arya skulle kunna uppnå på egen hand som ensam lönnmördare. Denna episoden gav mig alla svar på mina frågor. Plus en av de bästa morden någonsin. Plus en dos hämnd för Rob och Cathelyn. Plus: Jag visste inte att Arya kunde laga mat.
Ät den Walder Frey!

Nummer 2!

Lyanna Mormont visar vart skåpet ska stå (samt hur man gör en kung).




Jag hade verkligen verkligen velat se Sansa som stenhård drottning av Norden. Meeen jag fick rejält med gåshud när Lyanna Mormont ställde sig upp och bitchslappade upp alla gubbarna i brygga genom att förklara hur fega de varit. Och när hon slutade med att förklara att JON var hennes kung, bastard eller ej och alla gubbarna efter hennes ta bestämde sig för att svära trohet till vita vargen och kungen av Norden. Då dog jag lite inombords av hur episkt det var!
Heja Lyanna! Hand of the King någon?



Nummer 1!

Prince Rhaegar loved his Lady Lyanna and thousands died for it eller R+L=J

Gudars, jag får tårar i ögonen nu. Det största med detta avsnitt var ändå att vi fick  bekräftat att R+L=J.



Jon Snow har visserligen Starks blod i sig men inte på det sätt som man trott. Han är Lyannas son och till 99,9% säkerhets därmed Rhaegars.
Jag kan knappt beskriva hur glad detta gör mig och jag grinar lite extra nu bara när jag tänker på det

Bild hämtad från FireEagleSpirits deviantart 

Teorin om att Jon skulle vara Lyannas och Rhaegars barn har varit en av mina favoritterorier och en av orsakerna till att jag en period pluggade in hela Targaryans släktträd. Jag har alltid älskar teorin om att Rhaegar och Lyanna älskade varandra och har letat spår efter deras romans i vartenda bok och mer därtill. Om det stämmer så kan det vara den mest tragiska kärlekshistorien i hela Westeros historia. Samt en av de mer oövertänkta. 
I och med att det är bekräftat att Jon är deras son och Lyanna ville hålla honom vid liv så bygger det på mitt hopp om att de faktiskt älskade varandra.


Och det var det! Nu får jag vänta aslänge på nästa säsong. Men det är det värt. Kanske hinner det komma ut en bok tills dess.

4 kommentarer:

  1. Ja, när sjutton lärde sig Arya baka? Hon var ju notoriskt dålig på allt sånt och jag har svårt att tro att Faceless Mens utbildning (som vi ju nästan aldrig får se) inkluderade bakning. Här är min och Thomas podd om avsnittet: https://www.youtube.com/watch?v=cx7S5LbgrEg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså.. det hade varit askul om Faceless Mens utbildning innehöll en kurs som var "Hur du bakar in dina fiender i en paj - 5 poäng".

      Radera
  2. Hon lär sig ju allt möjligt sjukt snabbt, och plockade väl helt enkelt upp lite skillz av Hot Pie? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh det hade jag inte tänkt på! Helt klart trolig teori! :D

      Radera