måndag 20 juni 2016

Allt jag ville ha av Game of Thrones- SPOILERVARNING

OBS! Följande inlägg innehåller spoilers för Game of thrones Säsong 6 och speciellt för episod 9. Vill ni inte läsa, följ efter bläckfisken!






Okej okej. Jag erkänner.
Jag har brutit mitt löfte.
Efter Game of Thrones säsong 1 så svor jag på att inte se serien förrens den var avslutad och klar. Jag ville inte uppleva ett till Firefly med att den skulle avbrytas i mitten. Plus att jag älskade böckerna och störde mig på all omotiverad nakenhet.

Men det är klart att jag fuskade med mitt löfte. Notera fuskade, inte bröt!
För att se enstaka scener på youtube räknas väl inte? Så tio enstaka scener ur ett avsnitt blir ju inte ett helt avsnitt, det kan vi väl vara överens om? Inte? Asch då.
Plus att jag varje vecka läst på om vad som hänt i varje avsnitt plus dykt ned i tusen teorier och jämfört allt med böckerna som det pretto jag är.

Och så kom säsong 6. Som officiellt är helt frikopplad och lös från böckerna. Och nu bröt jag mitt löfte helt. Jag ser varje episod. Jag grinar så ögonen svullnar och jag hade gnagt sönder mina naglar i spänning om jag inte varit så rädd om dem.
Jag ser om varje episod igen och igen och igen tills huvudet snurrar för det är så extremt spännande.
Som bokläsare så har jag känt en slags...arrogans och ett milt överseende gentemot de som inte läst böckerna, särskilt när det kommer till hur spännande tv-serien är.

"You know nothing, älskade vänner", har jag tänkt vid Red Wedding, Purpule Wedding, The red viper... ja listan kan fortgå i evigheter. Ah, så jag har gosat ned mig själv i min överhöghet och i känslan av att veta.

Men nu... känslan av att inte veta. Av att inget är säkert och att allt kan hända. Den är extremt härlig och jobbig på en och samma gång.

Säsong 6 har verkligen tagit mig med storm och om jag gråtit över hur mina älskade kvinnor har blivit behandlade i tidigare säsonger så känns det som att jag nu får återbetalning på det. Det är en säsong av kvinnor, av hämnd, av blod och av drakar. Jag älskar varje sekund av den.
Heja Yara, Danerys, Sansa, Lyanna och Arya!


Yara, Danerys, Sansa och Lyanna(som lyckats med att vara med extremt lite men ÄGER!)

"A girl is Arya Stark of Winterfell"
Framför allt Sansas resa. Herrejädrar vad hon har växt och jag älskar hur bra det har byggts upp. Scenen med henne i säsong 5 fick mig att nästan slänga datorn ut genom fönstret och jag hade så gärna velat se den helt ogjord.
Men det går inte att förneka att den Sansa vi ser nu knuffades till vad hon är mycket genom vad som hände med henne då. Hon är helt skoningslös, smart, manipulativ och jag vill se henne styra Norden.
Arya kommer fortfarande på stark andra plats men eftersom hennes resa är mer för henne själv har hon halkat ned en smula.
Danerys.... ja, jag älskar henne fortfarande och ser fram emot att se henne bränna Westeros. Och för att få en upplösning på R+L=J teorin som kan ändra hela hennes plan.
Det är väl ingen överraskning att jag älskar smarta kvinnor med en egen agenda som dessutom är helt skoningslösa?
En liten nerv av mig känner även för Margary och i viss mån Cersei men deras resa är för mig mindre intressant. (för lite lera och misär). Plus att Cersei konstant visat på dåligt omdöme samt inte är så smart vilket gör att jag inte kan heja på henne alls. Men känner för henne, det gör jag.

Inför episod 9 i säsong sex var mina nerver minst sagt trasiga. Jag ville så gärna tro att det skulle gå väl för mitt lag men vågade inte tro det. Att tro på att bra saker ska hända i Game of Thrones är lite som att tro på enhörningar.
Ain´t happening.
Och att hoppas att karaktärer ska leva respektive dö brukar inte ge något.
Kort sagt, nerverna var på utsidan och inget var säkert!
Bara se min och Elin J:s facebookkonversation inför denna episoden:





Och nu när jag äntligen sett episod 9. Wow.
Bara wow.
Jag hade gåshud halva tiden och grät resten. Det var en fantastisk och briljant episod med massa klaustrofobi och en smula hyperventilerande över drakar.
Det bjöd också på den snyggaste striden jag någonsin sett! Oj oj oj! Gritty och djävulskt, precis som det ska vara!
Ja, folk dog och ja, det var jobbigt men oj vad det börjar blir riktigt intressant i Norden nu! Alla tusen trådarna som knyts ihop, sakta men säkert!
Samt, att se Danerys och hennes drakar bränna allt var något av det bästa jag sett. Plus att det nu verkar som att hon verkligen på allvar drar till Westeros!
Med en episod kvar på denna säsong så bygger det väl upp för ett avslut på serien. Och allt jag och Svart pratade om i början av säsongen, våra teorier om vad som skulle gå ned först... där fick jag fel! Winter is coming and White walkers are still out there.
Jag har ofta fel om Game of thrones i dessa dagar. Men jag får säga att säsong 6 verkligen har fått mig upp på tårna för en tv-serie och att den levererar verkligen. Det återstår att se om det fortsätter så.
Det är en lång väg kvar och så många kvar som kan dö. Plus så många teorier som ska få sin upplösning.
Och jag ser fram emot vartenda en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar