onsdag 8 juli 2015

BigBang - En flirt som blev en kärlek

Åh K-pop....
Som ni kanske märkt under årens lopp så händer det med ojämna mellanrum så snubblar jag igen över alla musikkärlekar från Korea och sugs ned i någon slags malström av ny musik. Och det är helt fantastiskt.
Jag har en del favoritgrupper sedan jag besökte Angel i Korea för så många år sedan och den grupp som hängt med längst är utan tvekan BigBang.

T.O.P, Seungri, G-Dragon, Daesung, Taeyang
Det är på ett sätt en sporadisk kärlek, jag har inte stenkoll på dem men när jag hör deras musik så blir jag helt nykär. Gång på gång.
När jag tittar på det så borde inte BigBang vara en så stor grej för mig. Det är en pojkgrupp med fem medlemmar och i vanliga fall borde de varit en grupp som gjort ett gästspel i mina hörlurar och sedan försvunnit ut i periferin.
Men BigBang har gått från att vara ett band som jag slölyssnat på till något jag alltid har med mig.
Jag kan inte sätta fingret helt på vad det är med dem som får mig så fast.
Visst, deras musik är bra och de är sjukt talangfulla med bra röster och en sceninlevelse som inte är av denna värld.
Men det är något mer, något som får mig att se deras musikvideos femtio gånger på en kväll och att lyssna på deras låtar tills jag kan uttala de koreanska orden perfekt.
Kanske är det att de är så skön omväxling mot all musik som jag vanligtvis lyssnar på.
Eller det faktum att de skriver mycket av sin musik och sina texter själva. En sådan sak ger toppbetyg i min bok.
Kanske är det detta att deras stil är fantastisk, jag älskar seriöst deras kläder, hår, smink och hur de lyckas med att vara så vassa och helrätt i sin stil. BigBang har dessutom blivit några av mina viktigaste stilförebilder i år. mycket för att de lyckas vara så mångfacetterade och alltid utmanar i sin stil. De lyckas alltid överraska mig och det tilltalar mig enormt. Det blir aldrig tråkigt.

Taeyang,Daesung, Seungri, T.O.P, G-Dragon


Det är samma sak med deras musik, de överraskar där med. Det är så många av deras låtar som verkligen träffar mig i hjärtat och får mig att le, dansa, gråta, vara arg och samtidigt känna att jag lever.
Det är kanske allt detta i kombo som för mig gör att BigBang lyser klarare än alla andra grupper i mitt hjärta. (förutom Backstreet boys men hey, det är en annan historia)

Eftersom jag omöjligt kan välja en video så får ni ett urval här!






3 kommentarer:

  1. Detta är typ de första k-pop-videorna jag ser ever! Tyckte Monster var bäst av de du länkade här. Gillar hur bombastiskt och teatraliskt allt är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mohaha, kanske får jag dig till att fastna helt på K-pop nu! :D
      Ja Monster är riktigt bra! och mer av allt är riktigt coolt! Känner lite att Lady Gaga ligger i lä :)

      Radera
  2. Nice, men jag föredrar LADYBABY!

    SvaraRadera