torsdag 22 mars 2018

Play beyond Play på Tekniska museet

Jag får ofta frågan vad jag gör som ordförande för Sverok. Jag brukar svara att det är allt från att arbetsleda förbundsstyrelsen till att skriva underlag och peka ut riktningen för förbundet till att vara ute och prata om Sverok på allehanda möten.

Och ibland får jag frågan om jag vill inviga en utställning om spel, Play beyond Play, på Tekniska museet vilket är rätt coolt. Särskilt när Sverok är med på ett hörn av utställningen vilket gör mig så stolt att jag nästan gråter.

Det var fina Linda Sandberg som är innehållsproducent för Play beyond Play som hörde av sig och frågade om jag ville invigningstala vilket jag gärna ville.
Några veckor innan utställningen öppnade var jag och fick en liten titt på allt byggande och jag var riktigt spänd redan då att se hur det skulle se ut när det var färdigt!

Och oj, den var värd att vänta på.

När utställningen nu invigdes den 21 mars inför en stor folkmassa så höll jag ett tal om spelkulturen och dess glädje men även vikten av att våga belysa de mörkare delarna av sexism och näthat för att kunna förändra dessa.

Jag invigningstalar med Linda bredvid mig.
Foto: David Eriksson
Sedan höll briljanta Fenjima ett tal om spelvärldens #metoo-upprop som heter #vispelarintemed och slutligen höll Peter Skogh,som är museidirektör på Tekniska,ett tal där han lyfte fram hur viktigt det är med att våga ge spel en plats på museet och där även alla inblandade tackades av.

Sedan var det fritt fram att gå och titta på utställningen, läsa om spelkulturen och framförallt spela!

Utställningen i sig är fantastisk då den innehåller många digital spel som en kan prova och även VR-spel samt AR-spel, den innehåller cosplay-dräkter och en genomgång av hur stort Sverige är när det gäller skapandet av spel och spelkultur och den innehåller även en genomgång av hur det ser ut med trakasserier och näthat mot framförallt kvinnor i spelvärlden. Uppropet #vispelarintemed lyfts fram vilket är otroligt bra.
Så spelglädje och gemenskap, speldesign och problematiska beteenden finns med vilket gör utställningen till ett bra steg framåt.

Kolla Sverok! Och Närcon! 
Och som sagt är Sverok med på ett hörn och jag blev glatt överraskad att se hur mycket vi var med. Både med vår fina film om varför Sverok och föreningsliv betyder mycket som tillsammans med tre andra röster från spelvärlden fanns att titta och lyssna på men vi stod även med när de gäller vårt arbete mot taskiga attityder och inte minst stod vi med som en aktör som betyder mycket för spelvärlden där det även stod vad vi sysslar med och hur många medlemmar vi har.
Så jädra kul och bra!


Jag hade en väldigt trevlig kväll på utställningen där jag pratade Sverok och föreningsliv med en rad människor, provade på VR-spel och svor så att jag skämdes samt att jag kan ha övertalat en pappa att köpa en ny dator så att hans barn kunde spela annat än Minecraft och därmed åka på Dreamhack.
Jag ber om ursäkt för det (men egentligen inte!)

I korthet, jag är så stolt att Sverok får vara med i utställningen, jag är så glad över att Tekniska museet gör en sådan här utställning som kommer fortsätta växa med 500 kvadratmeter till och jag rekommenderar så alla att gå och besöka den när ni är i Stockholm!

Fenjima, jag och Linda, alla superglada efter invigningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar