fredag 15 december 2017

Isfolkspodden träffade Margit Sandemo!

Som en del av er vet har jag och min vän Dan under mer än två års tid poddat om vår favoritserie Sagan om Isfolket! Det var en idé jag fick när jag mådde som sämst sommaren 2015, att podda om en serie vi båda älskar och på så sätt höras lite mer.
Och sedan har det bara rullat på för det visade sig att folk började lyssna på vår podd, prenumerera på den, stötta oss på Patreon och gudarna vet allt!

En av våra målsättningar med podden var att podda om varje bok i den 47 böcker långa sagan. En annan var att vi skulle podda med Margit Sandemo själv. Vi bestämde rätt tidigt att avsnittet med Margit var något vi skulle göra när vi var klara med böckerna.
Och två år efter start så satte vi oss i en bil och körde ned mot Skåne. Efter fem timmars färd var vi framme i den lilla byn på Österlen och kunde borsta av oss resdammet, ta på finkläder och ta stegen upp för gången fram till Margits lilla hus.

Det tog ett tag innan vi vågade knacka på dörren för ärligt talat, hur nervöst är det inte att möta sin största författaridol?
Hyfsat nervöst.

Men Margit var en fantastiskt varm, generös och underbar människa som bjöd på sig själv, sina minnen och på hela sitt liv.  Efter fem timmar kändes det som att vi varit vänner länge.

Jag må vara en smula starstruck och lite partisk men jag har aldrig mött en så levande människa som Margit, aldrig träffat på någon som var så ödmjuk, så stolt över sitt livsverk och med så mycket självdistans och humor.

Hon är och förblir en av mina största idoler någonsin.

Isfolketpodden hittas på Itunes men finns såklart nästan överallt där poddar finns :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar