tisdag 23 maj 2017

Mina bästa mattips för Japan!

När folk fågar mig som var bäst med Japan brukar jag ofta svara MATEN! Och det har sina skäl. Ingenstans har jag ätit så gott som i Japan.
Jag och Svart konstaterade att i Japan hade vi ätit:

Den bästa sushin.
Den bästa burgaren.
Det bästa köttet.
Det bästa riset.
Den godaste vitlöken.
Den bästa glassen.
Det bästa mineralvattnet.
Den bästa ramen.
De bästa äggen (oavsett form).
Den bästa tofun.
De bästa jordgubbarna.
Den bästa frukten överlag.
Den bästa spriten (inget slår saké)

Ja ni hör ju.... Vi kom fram till sista dagen att det vi skulle kunna äta i Sverige som inte hade varit godare var:
Pizza
Makaroner
Falukorv.

Yey.

Och någonstans här kanske ni tänker: "Men ffs Setsuna, skärp dig. Allt du äter i Japan kan inte vara det bästa någonsin, kom ned på jorden."

Men det är bara så enkelt att jag aldrig ätit mat som varit så god, fräsch och av så hög kvalitet som i Japan.
Det är sanning och kommer kvarstå tills jag hittar något annat land som producerar godare mat.

Innan vi går in på maten vill jag tipsa om den mysigaste baren ever!

Gion Finlandia (Kyoto)



I ett gammalt geishahus i Gion ligger den här baren. Den består av en lång bardisk, några små bord och massor av sprit. Drinkmenyer finns inte utan du ber någon av de mycket fint uppklädda bartenders att göra en drink med vad du vill ha i. Det är ett stillsamt ställe med tyst musik och en plats där du går för att dricka goda drinkar och prata. Det är rejält dyrt men värt det. Inte minst för det enorma utbudet av sprit och för mumintrollen.

Nu över till maten!


Gomei (Tokyo)

Exklusivitet och godast mat stavas Gomei. Genom youtubarna Simon och Martina så fick jag och Svart upp ögonen för den här restaurangen men vi hade nog aldrig haft råd att gå om inte vi fått det i present.
Men har ni massa pengar så rekommenderas detta stället rejält. Det är en upplevelse utöver det vanliga.


 Simon och Martina filmade rejält från sitt besök och den videon är värd en titt (eller tio). Värt att notera var att vi satt på exakt samma platser som de gjorde.

Itaemae Sushi Edo (Tokyo)




Ännu en restaurang vi hittade tack vara Simon och Martina! Jag ville dit för sushin och för möjligheten att klä mig i yukata. Svart som inte gillar sushi ville dit för stämningen och matglädjen.
Vi blev båda mer än nöjda, så nöjda att vi gick dit två gånger på samma resa!
Jag nommade mig full på sushi och sockervaddsdessert medans Svart provade på både pulled fläskfilé och vulkanlagad tonfisk.

All mat var fantastisk, personalen var jättetrevliga, lokalen var ett konstverk och jag älskade min yukata!

Notera att Itamae Sushi är en kedja och för en fullständig upplevelse med yukata så ska du gå till Itamae Sushi Edo, inget annat!




Itamae Sushis hemsida

Waves Burger (Nagoya) 

Vad är oddsen för att hitta världens godaste hamburgare på källarvåningen i ett höghus i Nagoya? Svar noll.
Waves Burger är en liten restaurang i samma stil som ett gammalt 60-tals hak. Vi gick in enbart för att vi var hungriga och allt annat var stängt. Vi väntade oss en burgare men fick ett mirakel.

Det går inte att beskriva det bättre. Men jag kan säga att Svart har försökt återskapa burgaren nonstop sedan vi kom hem.



Waves burgers hemsida




Apollo (Kyoto)




Apollo fick vi rekommenderat till oss av Kvalitativt krigsbyte och det är en klar favorit hos både mig och Svart.
Det ser ut som en liten izakaya ( alltså ett litet öl/mathak) men det har mer exklusiv mat och många av Kyotos specialiteter. Det går att beställa hot pots med allt möjligt, fantastiska små dumplings och sjukt gott kött med vitlök. Och inte minst tofun är fantastisk, både i vanlig form men också friterad.
En annan sak är att de har ett bra utbud av saké och jag rekommenderar att ni tar in en bricka med saké och provar!


Apollos hemsida (helt på japanska)


Tsuta Ramen (Tokyo)

En ramenresutaurang som fått en Michelin-stjärna? Oh ja det finns till och med två i Tokyo men Tsuta Ramen var först och de förtjänar verkligen sin stjärna. Värt att stå en timma i kö för :D





Tsuta Ramens hemsida (helt på japanska)


Hur du hittar till restaurangen


Taishu Niku Sakaba Nihon Yakinikuto




Vårt hotell i Tokyo låg i Asakushabashi och bara en minut från stationen ligger en liten izakaya var specialitet är grillat kött. Eller ja, de sätter fram en grill på ditt bord, du beställer ditt kött/grönsaker/ tillbehör samt dryck och så kan du sitta och äta i lugn takt och grilla. Men det som gör det värt det är att de har väldigt bra kvalitet på sitt kött samt att det är rätt billigt. Oväntad kombo!
Är ni i Asakusabashi en kväll, ta ett besök dit men varning för att det är väldigt populärt och snabbt blir fullt!





Karta och omdömen på Tripadvisor


---------------------------------------------------------------
Och med detta inlägg avslutas min långa bloggserie om vår Japanresa #japandel2! Nu kan jag nog släppa taget och gå tillbaka till det svenska livet och njuta min trista falukorv och min läskiga pasta.
Eller så skiter jag i det och lever på pizza resten av livet.


Om ni tänker åka till Japan så rekommenderar jag att ni tar och kollar på de många otroligt bra videos som ligger upp på youtubes där utländska bloggare ger sina bästa resetips över vad ni inte får missa i Japan. Jag kan lugnt säga att vår resa blivit väldigt mycket tråkigare om vi inte haft världens längsta lista på vad vi ville se och den listan hade inte funnits om vi inte kollat så många på youtube!

Mina favorityoutubare med fokus om Japan:


  • Simon och Martina - Ett extremt charmigt och nördigt par som bott åtta år i Korea och sedan flyttade till Japan. Massa skratt, dålig humor och framförallt, massor med bra tips om Japan
  • Abroad in Japan - En dryg britt som med en stor dos humor, sarkasm och självdistans berättar om sin vardag i Japan.
  • Only in Japan - Peppig och glad reporter som visar både det mest kända med Japan och även udda skatter. 



Mer läsning om resan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar