torsdag 20 april 2017

Tips för hur lajvarrangörer kan tänka för att inkludera rasifierade lajvare

Då var det dags igen.
Det är ju inte första gången jag påpekar att lajvhobbyn i Sverige är för vit för sitt eget bästa och det lär inte bli den sista heller.
Och precis som tidigare år när jag dragit detta så inser jag med åren att förändring inte kommer ske om jag själv inte sparkar upp dörren. Mycket eftersom lajvsverige är en så vit hobby så att kunskapen om hur detta ska ändras helt saknas.

Denna gång tänker jag fokusera på hur lajvarrangörer kan blir bättre på att inkludera rasifierade lajvare.

Varför är då detta så viktigt?

Jag har uppfattningen att ett av de enklaste sätt en lajvarrangör kan göra för att dels inkludera rasifierade i sitt lajv och dels visa utåt att lajvet välkomnar andra än vita lajvare är att se till att ha olika etniciteter representerade i sitt bildmaterial.

Så, här är mina grundtips över hur arrangörer kan bli bättre när det gäller att inkludera rasifierade på sina lajv.


  • Ha rasifierade tydligt med i bildmaterialet och på foton. Bara lös det genom att fråga dina rasifirade lajvarvänner eller leta efter nya rasifierade lajvare du inte känner.
    Ursäkten att du inte känner några rasifierade lajvare är inte godtagbar. 
  • Inkludera rasifierade, exotifiera inte. Detta innebär att det är ett stort nej på att låta rasifierade enbart finnas representerade på bilder som den "onda" lajvkulturen. Du vill få rasifierade att komma på ditt lajv, inte bygga på skadliga stereotyper.
  • Ha aldrig ever med blackface i något. 
  • Skriv tydligt och klart att rasister och nazister inte är välkomna på lajvet. Och nej, argumentet att de lämnar sina privata åsikter hemma är bullshit. Vill du få rasifierade lajvare att känna sig trygga så måste du kunna sätta ned foten mot rasister och nazister.
  • Skriv att rasism riktad mot off-etniciteter är helt förbjudet innan, under och efter lajvet och inte tolereras i något form. Har ni rasism med i er spelvärld, skriv ut hur denna tar sig uttryck.
  • Många arrangörsgrupper i lajvsverige idag består ofta av vita. Därför är det ännu viktigare med att ni är tydliga med att ni vill inkludera rasifierade, genom att ha ett bra tänk i texter och bildmaterial men också att det står klart och tydligt på hemsida,/forum/facebook-grupp.
  • Ha en inkluderingspolicy. Jag kan inte nog understryka vikten av detta och de positiva signaler detta skickar ut.


Till lajvarrangörer som arrangerar lajv inom skalan historiskt korrekt (HK) men vill att rasifierade ska vara välkomna på deras lajv:

  • Skriv att hudfärg saknar betydelse när det gäller att välja roller. Som arrangörer strävar ni efter ett bra och inkluderade lajv vilket går före HK, detta är viktigt att vara tydlig med.

Inget får mig som rasifierad att känna mig så inkluderad som när jag ser mig själv i bildmaterial, när jag ser rasifierade personer finnas representerade på stämningsfoton och i tecknade bilder på ett naturligt och bra sätt
Notera att detta gäller enbart när det görs på ett bra sätt.
Inget får mig idag att känna mig mer avskräckt av ett lajv som enbart har rasifierade personer representerade i lajvets "onda" sida.
Bara tanken på det får mig att vilja ta fram mitt bingo över "Alla-stereotyper-rasifierade-personer-kan-tryckas-in-i-på-lajv."

Ett vanligt argument som brukar dyka upp här är detta:

"Men jag annonserade om mitt lajv i massa grupper men inga rasifierade dök ändå upp! Borde de inte dyka upp om de var intresserade?"

Både ja och nej. Klart att alla lajvare väljer vilka lajv de vill åka på och alla lajv tilltalar inte alla.
Men om du som lajvarrangör inte ens tänkt till när det gäller att ha med rasifierade i bildmaterial, foton, pintrestboards eller liknande så kommer det också få effekten att rasifierade kanske inte känner sig välkomna.
Sedan spelar det in att de som hänger i många svenska lajvgrupper på facebook är.... wait for it.... vita lajvare. Vill du dra in rasifierade lajvare får du aktivt arbeta för det genom att tänka utanför boxen.
Detta är ditt ansvar som arrangör, representation måste arbetas för men jag är övertygad om att det går att göra.
Det enda som krävs är lite medvetenhet och en rejäl dos vilja.



Mer läsning på temat:

En feg inställning till rasism (eller en fråga om att se sina egna privilegier)
Hantering av rasism i lajvvärlden


Youtubevideos (med Eva Wei)

Etnicitet och lajv
Etnicitet och lajv 2.0

Läs även:

Hur ska man få fler befäl som spelas av icke-män på lajv?


2 kommentarer:

  1. Jätte-super-underbar text! Pyttelitet stavfel: Där det står "stävar ni efter" i punktlistan över vad arrangörerna borde göra tror jag att du menade "strävar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du har ögonen med dig! :D Rättat nu!

      Radera