torsdag 27 april 2017

Ett besök till Studio Ghibli!

En viktig upplevelse som vi missade förra gången vi var i Japan var att besöka Studion Ghiblis eget museum.


Både jag och Svart är enorma fans av Studio Ghibli-filmerna. Vi kollar på de när vi är sjuka, när vi är ledsna, när vi är glada, när saker gått bra på jobb... Ja det finns få tillfällen som vi inte tycker att Studio Ghibli filmer passar!
Vårt hem svämmar över av Ghiblisakeroch halva min arm består av Ghiblifigurer.
Kort sagt: Vi älskar Ghibli!
Sist vi åkte till Japan så hade vi inte koll på:

  1. Att biljetterna till en viss månad släpps tre månader i förväg över nätet och när de är slutsålda så är de slut.
  2. Att det inte var möjligt att köpa biljetter på plats. (Det går att köpa biljetter i Japan via sajter och automater i snabbköp men det är askrångligt och rekommenderas INTE!)

Så det var lite surt att inse det. Men denna gång hängde vi på bokningsknappen när biljetterna släppte och vi fick biljetter! 
HURRA!
Vi skulle till museumet i slutet på vår resa och jag kan lugth säga att jag aldrig varit så rädd för att tappa bort ett par biljetter innan. Eller ta fel på datum. Eller att våra namn magiskt skulle vara felstavade så att vi inte skulle komma in....

För ja, Ghibli-museumet har rätt strikta regler. De släpper bara in ett visst antal besökare per dag, du måste som sagt förköpa din biljett och när du gör det så får du välja tre datum du kan tänka dig att besöka museet på. Ett av dessa datum blir det datumet din biljett gäller på och då gäller det enbart det datumet. 
Missar du ditt datum - Tuff skit för de gör inga undantag.
Sist men inte minst, vid bokningen framstår de som ashårda med att stavningen på namnen till de som du bokar besök för måste stämma med passet. Annars kan du bli avvisad.

Så, nu när jag skrämt upp er tillräckligt kan jag säga att ja, de är hårda men de kontrollerar inte stavningen på namnet mot passet. De är mest intresserade om din biljett stämmer överens med dagens datum, att det är ditt namn som står och att det är korrekt antal besökare.

Jag vill bygga mitt hus så här. Eller flytta hit.

Vi kom till museet rätt tidigt på dagen och först blev vi kollade utanför att vi ens hade biljett innan de öppnade den låsta dörren och släppte in oss till receptionen där vi kunde byta våra bokningsbiljetter mot riktiga, ascoola biljetter a la Ghibli!
Det är strikt foto-, och filmförbud i hela museet så jag ska försöka beskriva hur det ser ut.

Att säga att det är ett museum är egentligen lite fel.
Det är mer som ett gigantiskt hus som hämtat ur en Ghiblifilm som du har hela dagen på dig att utforska, leka runt i och på det sättet lära dig massor om hur studion har skapat sina underbara filmer och vad som skett i studions historia.
Själva huset är enormt vackert med små minidörrar överallt mot nya korridorer och rum som bland annat innehåller en mysig kattbus, boxar med små filmklipp som spelas, vackra glasfönster prydda med Ghiblifigurer och ett trädgårdstak där en kan sitta och mysa.
Det är dessutom målat i vackra stenfärger med rundade hörn och mjuka vinklar vilket får det att kännas jättemysigt.
Det finns även två små fik där du kan äta medhavd mat eller köpa varm mat,en jättemysig affär och en liten biograf där det alltid visas en ny unik kortfilm gjord av Ghibli som inte visas någon annanstans än just på museet. Filmen byts ut med jämna mellanrum men när vi var där visades en film om ett bröd och en äggprinsessa på äventyr. 
Det kan varit det finaste vi sett.

Totoro är inte en så bra receptionist men lyckligtvis finns det dustbunnies til hjälp!

2 kommentarer:

  1. Men så underbart! Och jäkla tur att ni äntligen kom dit. :D Det passade så bra, för när jag klickade mig in på inlägget så har jag "Best Relaxing Piano Studio Ghibli Complete Collection 2016" i bakgrunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhh, den lyssnar jag med på med jämna mellanrum! Så härlig musik att ha i lurarna :D
      Och ja, det var bäst att komma dit!

      Radera