söndag 30 oktober 2016

En smula panelsamtal om fantasy

Uppdaterat med lite mer om vad vi pratade om på panelsamtalet!

Det är lustigt hur saker sker ibland. Som spontana panelsamtal i en annan stad.
Jag fick en förfrågan via min facebooksida för en och en halv vecka sedan, från medelhavsmuseet i Stockholm. De undrade om jag ville vara med och medverka i ett panelsamtal om fantasy som genre och kulturellt fenomen.
Första svaret i mitt huvud var såklart JA! Sedan insåg jag att det var i Stockholm. Så fick tacka nej.
Men hör och häpna, de löste min färd upp till Stockholm och när jag väl löst boende så kunde jag säga JA med stora bokstäver!
Så nu i fredags tuffade jag upp med tåget till huvudstaden som visade sig från sin vackraste sida med milt väder, sol (och liiite regn) och vackra höstlöv överallt.

Jag åkte MTR-express ToR. Första gången jag provade de
och det var verkligen bekvämt och bra!

Jag hann med att träffa Dan en sväng och vi gick en promenad och hann filma lite inför alla våra olika poddcastprojekt. Sjukt trevligt, vi ses på tok för sällan även om vi hörs ofta.
På kvällen så vandrade jag bort till medelhavsmuseet och blev introducerad för de andra som skulle vara med i panelen.

Förutom jag själv skulle även historikern Bo Eriksson och museipedagogen Karin Wästfelt sitta med.
Min första tanke var "WTF, vad katten gör en lajvare som jag här?"
Men det var ju just därför jag var med, för att prata om lajv, fantasy och om vad Sverok gör för att främja fantasy. När den tanken landade så blev det mycket lugnare. Och alla vi tre var ju med för att vi hade kunskap om fantasy och för att vi var och en täckte in varsin vinkel av det: Jag med lajv och Sverok, Bo med hur fantasy och historia är hopkopplade och Karin med sin erfarenhet av socialantropologi och hur fantasy hämtar inspiration från andra kulturer.
Guld helt enkelt!

Vi hade en timma på oss innan det började så vi blev bjudna på mat av museet och vår moderator Olof gick igenom frågorna och upplägg med oss. Vi hann även prata lite med varandra och vilken relation vi hade till både fantasy och till historia.
Verkligen jättebra och helt nytt för mig att man gör så på panelsamtal. Jag är van vid att man kommer tio minuter innan till panelen, inte har hunnit prata med de andra innan och sen kör man bara.
Men att vi hade lite mer tid på oss innan och hann äta och prata med varandra på ett avslappnat sätt gjorde att i alla fall jag kände mig väldigt bekväm när vi skulle köra igång, det var som att vi kände varandra på riktigt.

Panelsamtalet handlade alltså om fantasy som genre och kulturellt fenomen med frågor som Vad innebär fantasy egentligen? Hur ser genrens historiska och kulturella rötter ut? Vilka uttryck tar sig fantasyintresset idag? Vad handlar lajv om egentligen? Vilka varianter finns det?

Det var helt fullsatt och en timma bara rann iväg!
Jag för min del pratade mig varm om min eget lajvande och om kopplingen lajv, fantasy, historia fungerar, om Sverok och satsningen på fantastik och såklart lite om att vi behöver en mer normbrytande fantasy som innehåller fler rasifierade karaktärer.
Bo gav fantastiskt perspektiv på hur vår historia smugit sig in i fantasyn och vad som klassas som fantasy och Karin lyfte fram hur socialantropologi påverkar fantasyförfattare och hur kulturer påverkat fantasy. Och massor med Ursula K Le Guin som jag blev lite nykär i.
Det var slut alltför fort men sedan väntade en väldigt trevlig kväll på medelhavsmuseet. För panelsamtalet var bara en del av programmet i deras temakväll om fantasy. Det blev jättevacker körsång med kören från Tolkiensällskapen Forodrim, mat, mingel och guidade turer med fantasytema runt om i museet. Det fanns möjlighet att prova kläder från SVT:s stora kostymgalleri och titta på Mayo-Chans jättevackra cosplaykläder som stod utställda.
Senare på kvällen blev det quiz med fantasytema men då hade jag redan hunnit rulla hemåt eftersom mitt tåg skulle gå tidigt morgonen därpå.
Kort sagt: Det var ett jättetrevligt panelsamtal och jag var fantastiskt imponerad av museets arrangemang, verkligen underbart att knyta ihop historia och fantasy på ett så självklart sätt och jag hoppas att det blir fler liknande kvällar i framtiden!

En historieprofessor, en lajvare/sverokledamot och en museipedagog
som är superglada efter lyckat panelsamtal!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar