måndag 26 september 2016

Bokmässan, Sverok och kaffe

Bokmässan kom och gick och jag försvann i en virvel av nörderier och jobb. Och böcker....Så mycket böcker.

Jag på söndagen, precis innan nio timmars arbete

Jag har varit en rätt kass besökare på bokmässan tidigare år. I regel går jag bara dit när:
1) Jag blir ditdragen av en vän
2) Det är något awesome författare där som jag ÄLSKAR!
3) Jag jobbar

Detta året så var jag tre av fyra dagar på bokmässan och..... jobbade! Främst för Sverok i vår fina monter på Fantastikgränd. Där peppade vi för spelhobbyn, fantastik i alla dess former, mer nörderier på bibliotek och i skolor, bjöd in till brädspel och pärlplattande samt arrangerade fanfiction-workshop.
Det var fantastiskt trevligt, älskar att göra sådant för Sverok och träffa många engagerade nördar!
Andra halvan av tiden stod jag i montern för Göteborgs Fria Tidning/Fria Tidningar vilket var sjukt bra och kul!
Men trots allt jobb så hann jag med att köpa på mig väldigt mycket bra böcker, en del gamla som jag velat ha länge (Katitzi-serien av Katarina Taikon som nu finns i nytryck), en present till Svart (The Dark North), samt ett flertal nya böcker ( Maresi och Nanodel av Maria Turtschaninoff, de två första böckerna i Talon-serien av Julie Kagawa samt Nordiska väsen av Johan Egerkrans)

Kort sagt en fullspäckad mässa! Jag har insett att när det är så här stora event så trivs jag bäst med att just jobba och ha kortare pauser på en eller två timmar. Mycket för att har jag ett jobb att göra så blir jag mer fokuserad samt kan planera min tid bättre. Är jag på mässan utan att jobba blir jag väldigt överväldigad av allt och blir lättare trött på det.

Men med så mycket kul jobb funkade årets mässa helt perfekt. Nackdelen är att jag bröt min två månaders detox på kaffe och föll som en fura när SF-bokhandeln bjöd mig på jättegott, fairtrade-rostat kaffe.
Lätt värt det!

Mingel med underbara sverokare på torsdagen! Så fina människor!

1 kommentar:

  1. Ah, herlig å lese dette. Drømmer om å dra på Bokmässan en gang det åpner seg mulighet. Overveldende høydepunkt for litteraruvenner.

    SvaraRadera