söndag 21 augusti 2016

Panelsamtal på Malmöfestivalen

Malmöfestivalen hände och en sak som varit inbokad för mig sedan i våras har varit att jag skulle vara med och medverka på panelsamtalet "Schysst på internet". Det var bästasta Marugitto som frågade mig och jag tackade såklart ja!

Så sagt och gjort, i onsdags satte jag mig i bilen efter en halv arbetsdag och brummade nedåt land mot Skåne och Malmö. Jag blev lite chockad när jag väl anlände, jag hade inte riktigt greppat att Malmöfestivalen skulle vara så stor och framförallt trevlig. Jag älskar stadsfestivaler och det var riktigt synd att jag hade så lite tid och inte hann se mer än parken vi höll till i. En snabb promenad längst vattnet blev det innan för att fånga pokemon och se lite snabbt men sen var det direkt möte med de andra som skulle vara med och in på backstageområdet för att förbereda.

Vi var tre paneldeltagare, jag( Pga att jag driver #isisnerdfeminism), Sam (E-sport Skåne) och Ylva (Malmö E-sport) Sam är även är min styrelsekollega i Sverok FS.
Temat för panelsamtalet var allt "Schysst på internet", Chris var moderator och gjorde ett strålande jobb och hen hade förberedd många bra frågeställningar för oss att diskutera runt.
Bland annat:
Vad innebär näthat?
Vart går gränsen mellan att trolla någon och att faktiskt bara vara elak på internet?
Har ni några tips på bra strategier en person som utsätts för hat på internet kan använda? Hur gör en för att inte drunkna i hatet och gå sönder?

För att nämna några exempel.

Jag gillar panelsamtal och har gjort ett flertal innan men detta var i en helt ny typ av scen. Utomhus med mycket folk som kom och gick och dessutom inga sittplatser direkt framför scenen utan först en bit ifrån. Så det är klart att det var lite nervöst. Men vi körde igång och hade en bra diskussion och efter ett tag märkte jag att folk lyssnade och att det också var en rätt stor skara som blev allt större ju längre tiden gick. När de femtio minutrarna hade gått så kändes det som att vi hade haft en riktigt bra panel och vi fick bra respons från publiken med.


Glad panel efteråt! Sam, jag, Ylva och moderator Chris.


Sedan var min tanke att jag skulle åka direkt hem men jag fastnade med att tala med lite trevligt folk jag tidigare bara träffat på Sveroks riksmöte och sedan så satte jag och Sam oss och tittade på cosplaytävlingen som hölls.Riktigt många fina bidrag, däribland en av mina twittervänner @Omegasama_art ! Att sitta där, umgås med Sam (som jag inte hunnit göra så mycket annat än på styrelsemöten), äta brända mandlar och jubla åt alla fina cosplayare var precis vad jag behövde. 




När jag väl åkte hemåt var klockan sjukt mycket och det var en bit över midnatt när jag var parkerade i Göteborg. Lätt värt det! Nästa år ska jag planera in Malmöfestivalen lite bättre så jag kan vara nere längre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar