måndag 6 juni 2016

Låt inte nazisterna kapa vikingatiden

Jag insåg att en gammal krönika jag skrivit om nationaldagen för flera år sedan inte låg uppe på nätet. Så den fick hamna här istället. Lika aktuell nu som då.

Nationaldagen rullar in lika oundvikligt som spårvagnsförseningar i december. Dags för blågula flaggor och för mig, en efterlängtad långhelg.
Jag firar inte nationaldagen men jag uppskattar den. Som adopterad från Sri Lanka ser jag på mitt delade ursprung med stolthet och för mig är det en styrka som jag inte hade velat vara utan för allt i världen. 
Jag älskar Sverige och det smittar även av sig på mitt historieintresse. Jag har i flera år sysslat med att gräva ner mig i historiskt återskapande med fokus på vikingatiden. De vikingamarknader jag besöker som viking är en fantastisk miljö där jag kan träffa nya människor med samma intresse för historia, få reda på nya detaljer om utgrävningar och festa och ha kul med sång, dans och gemenskap. 

Men det finns en tråkig detalj med marknaderna och den stavas nazisterna.Varje år, på varje marknad finns det, bland alla glada besökare, en liten grupp nazister som vandrar runt med synliga nazistsymboler. Den här gruppen ser vikingavärlden som urtypen på svensk kultur, fritt från rasifierade och mångkultur och de låter gärna sin rasism och nazism få fritt spelrum när de är på marknaderna. 
Jag vet inte vilken planet de har växt upp på men vikingavärlden är inte för dem och det är inte en plats för begränsning utifrån etnicitet eller nationalitet. Vikingavärlden är mångkulturell och enormt välkomnande. Många av marknaderna i Sverige drar vikingar från Norge, Danmark, Polen, England och flera andra länder.

Varje gång jag ser nazister på vikingamarknader så blir jag arg. Inte bara för vad de står för men för att jag ser hur de pryder sig med torshammaren och gör den till en symbol för hat. När jag bär min torshammare gör jag det med stolthet och jag tvivlar på att de nazister som bär den har koll på att den egentligen står för fruktbarhet. Genom att använda vikingasymboler i hatsyften tar nazisterna
vikingavärlden och vränger den för att driva ut rasifierade och de som bara råkar vara i vägen. 
De kapar svensk historia. 

Låt mig göra en sak väldigt klar. Det finns ingen koppling mellan vikingavärlden och nazism annat än den som nazisterna själva vill skapa. Att de kapar svensk historia och gamla symboler är fel och bidrar till att vi känner skam över svensk historia och landet vi bor i. 
På nationaldagen, låt oss komma ihåg att vikingatiden och svensk historia är min, den är din och den tillhör alla som bor i detta fantastiska land. Den tillhör inte nazisterna och den tillhör inte de som använder den för att hata.

Detta är en krönika som tidigare publicerats 2014-06-05  i Göteborgs Fria tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar