måndag 16 maj 2016

Patriarkatet och feminismen

Det dök upp en sjukt intressant och bra status i mitt faceebookflöde innan helgen. Den var på temat “Vad patriarkatet lärde mig vs vad feminismen lärde mig” och var skriven av Anastasia Alesté Michaelsdotter ihop med en kickass bild.
Jag älskar vad Anastasia har gjort för den statusen sammanfattar problemet med patriarkatet samtidigt som den lyfter vad feminismen gör. För mig väckte den mycket tankar och självanalys om hur patriarkatet påverkat mig på ett individuellt plan.
Så jag gjorde min variant av Anastasias status (med hennes tillåtelse) för att se hur jag själv blivit påverkad:
Patriarkatet lärde mig att om jag alltid sa ja och log så skulle folk tycka om mig.
Feminismen lärde mig att vara mig själv fullt ut.
Patriarkatet sa till mig att ta det som en komplimang att killkompisar drog lott om vem som skulle få mig.
Feminismen lärde mig att be de dra åt helvete.
Patriarkatet lärde mig att alltid vända andra kinden till när folk var elaka.
Feminismen lärde mig att slå tillbaka och att jag är tusen gånger starkare.
Patriarkatet lärde mig att jag var en hora, en slyna och en slampa om jag hade för mycket sex.
Feminismen lärde mig att jag ligger med vem och vilka jag vill och hur jag vill.
Patriarkatet lärde mig att tiga om att mitt ex misshandlade mig psykiskt och fysiskt.
Feminismen lärde mig att det aldrig är rätt att utnyttja någon som han gjorde och att det inte vad mitt fel.
Patriarkatet lärde mig att jag alltid måste förlåta för någon annan skull, aldrig min egen.
Feminismen lärde mig att sätta mig själv först och att min förlåtelse aldrig kan krävas.
Patriarkatet lärde mig att vara tyst och inte tala i onödan.
Feminismen lärde mig att hitta min röst och att våga stå upp för mig själv och för andra.
Patriarkatet lärde mig att det är fel av mig som kvinna att vilja ta plats
Feminismen lärde mig att världen är min."
Det Anastasia skriver påminner lite grann om #patriarkatetlurademigsombarn som trendade på twitter för massa år sen men är inte desto mindre aktuell. Som alltid.
Det som patriarkatet gör att ställa upp konstiga könsroller, skeva bilder av relationer och konstiga ramar för hur man ska bete sig och de försvinner inte. De är mer ifrågasatta och kritiserade idag men det är lång lång väg kvar.
Jag rekommenderar att läsa Anastasias status och att ta er en funderar på hur patriarkatet påverkat er och hur det fortfarande gör det.
Ha sedan med er det i vardagen och tänk efter hur du reagerar och agerar, både gentemot dig själv och mot andra.
Är det på ett feministiskt sätt eller på ett sätt som upprätthåller patriarkala strukturer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar