onsdag 9 mars 2016

8 mars då. Igen.

Ännu ett år och ännu en internationell kvinnodag. Och som ni kan gissa så vägrar jag igen att säga grattis. Precis som tidigare år.
Seriöst, ser jag ett enda grattis så kommer jag att slå in en vägg. Det finns inget att säga grattis åt.
Det som behöver göras är att kämpa mer, inte röda rosor och massa floskler. Det har varit för mycket tomma ord under året som gått för att det ska kännas bra.

Sen förra kvinnodagen har jag väl blivit mer cynisk. Jag har lärt mig den hårda vägen att vänner mest består av skitsnack och att många hellre väljer att backa upp andra män än att backa kvinnor. Jag har sett att kampen går bakåt på många fronter och att det hellre talas om att skydda förövare än att stötta offer.
Jädrar vad det gjort mig trött och jag har velat ge upp så många gånger under året.
Men jag har inte gjort det. Visst - jag har blivit slagen så hårt till marken, jag har legat på knä utan luft i lungorna och med tusen ton sten över mig. Det har varit jättejobbigt och jag har velat ge upp fler gånger än jag kan räkna.
Men just för att världen är rätt kass så har jag känt att jag behöver fortsätta kämpa. Det finns inte på kartan att ge upp.

Så idag, på internationella kvinnodagen tänker jag än en gång kräva av er alla att ni fortsätter kämpa.
Bredda ert tänkande, våga lära er mera och bli klokare genom att lyssna på kvinnor och framförallt, våga kämpa med oss och inte mot oss.
Det jag behöver är inte tusen män som mansplainar och förklarar varför de är så bra feminister utan att göra något.
Jag kräver att se män som är feminister som står sida vid sida med mig och andra kvinnor och som konstant, under hela året, säger ifrån mot orättvisor, sexism och patriarkala strukturer.
Jag vill se män som lyfter kvinnor och som låter våra röster höras.
Jag vägrar att acceptera att bara lyfta kvinnor en dag om året, det ska ske konstant och inte ske som en ynnest från män.
Säg inte grattis en dag, lyft oss alla dagar!

Jag vill se att internationella kvinnodagen är en väckarklocka, en påminnelse om att kvinnor runt om i världen behöver sina rättigheter, behöver slippa vara rädda för män och framför allt, behöver rätt till sig själva.
Det finns så mycket att göra, från att engagera sig ideellt till att volontärarbeta.

Du som man i Sverige kan ändra i din omedelbara närhet, till exempel:

*Lyfta kvinnor i din närhet och stötta deras kamp( Och nej, att ifrågasätta och mansplaina är inte att stötta, greppa det).
*Lyssna på kvinnor och inte ta allt talutrymme.
*Utbilda dig i jämställdhet och läs på om det du inte känner dig hemma på (makthavarna och kvinnohat på instagram rekommenderas starkt!)
*Kämpa aktivt mot patriarkala strukturer alla dagar på året.
*Ta och förklara på alla sätt du kan hur det ser ut med kvinnors rättighet, sprid bra kunskap och motverka dålig källkritik.
*Snacka med dina manliga vänner när de drar våldtäktsskämt, förklara att det inte är okej.
*Har du vänner som är förövare som beter sig dåligt, snacka med dem. För det är ditt ansvar och nej, de blir inte bättre genom att slippa konsekvenser.

Så det blir inget grattis på kvinnodagen. Det jag däremot tänker göra idag är att ta på mig mina finaste örhängen och min snyggaste feministtröja till jobbet. Inte så mycket annorlunda från en vanlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar