måndag 12 oktober 2015

Raggningsförsök och exotifiering

I helgen dök den här bilden upp på Rummets facebooksida. Och all igenkänningen bara ramlade över mig.


Jag har hört dessa och så många liknande kommentarer under årens lopp.


Jag skrev väldigt kort om det i den här gamla krönikan (Fun fact, efter den krönikan så fick jag en ursäkt för en av de kommentarerna vilket var jätteuppskattat.) men jag tänkte berätta utveckla det lite.


Frågor och synpunkter om vart jag kommer ifrån är väldigt vanliga. De kan vara försynta och respektfulla, de kan vara råa och hänsynslösa.
Jag är inte jätteförtjust i att jämt och ständigt svara på frågor om vart jag kommer ifrån, inte alls faktiskt. 
Jag har inget emot att berätta och jag är stolt över vart jag kommer ifrån men det blir jobbigt att första frågan från nya människor alltid måste bli:
“Så vart kommer du ifrån… egentligen?”
Frågor och synpunkter om vart jag kommer ifrån är alltså väldigt vanliga. De kan vara försynta och respektfulla, de kan vara råa och hänsynslösa.
Ibland svarar jag och ibland låter jag bli. Det beror helt på hur frågan ställs och hur väl jag känner personen.
Jag har lärt mig att hantera när frågorna ställs på ett sätt som är otrevligt eller kränkande mot mig, ofta genom att säga ifrån.
Oavsett vilket så har jag lärt mig är att den här sortens frågor, de som pekar ut mig som icke-svensk och som rasifierad, kan komma när som helst och från vem som helst.

Det som har varit mest tröttsamt under åren och fortfarande är det är just när jag blir exotifierad av personer som raggar på mig. Eller nej, inte personer, det är bara från män jag har mött det här beteendet. (konstigt nog har jag aldrig varit någon typ av exotisk trofé för de tjejer som raggat på mig)

Ett urval av vad jag har hört under åren (bortsett från större delen i bingot ovan)

“Jag älskar verkligen mörka tjejer, ni är så vilda!”
“Har du legat med en vit kille någongång?”
“Alltså, du tar ju min svarta oskuld om vi går hem ikväll.”
“Du är ju jävligt snygg.. och jag har ju aldrig legat med en neger”
“ Åh Indien typ alltså! Så kan du Kama Sutra?”
“Jag tänder bara på mörka tjejer, så du vet”
Varför den här typen av kommentarer är lite extra tröttsamma för mig att hantera har flera orsaker. De är dels extremt nedvärderande och  är exotifierande samt förvandlar mig från en person till någon typ av trofé.
Det handlar också om att påminna mig om att jag i vissas ögon aldrig kan bli bemött
Jag identifierar mig som kvinna och tycker att detta med att objektifieras för mitt köns skull är tillräckligt jobbigt.
Jag behöver inte vara din mörka skönhet eller din mocca latte tillråga på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar