tisdag 14 juli 2015

Teorin om den ruttna krabban

Hittade en gammal facebook-status jag skrev för längesedan. Det är så bra att den får hamna här med. Jag kallar den "Teorin om den ruttna krabban".
Den går ut på att det i en diskussion, till exempel de som rör feministiska frågor, antirasism, våld mot kvinnor eller spelkultur kommer in personer som vill deraila diskussionen och få den att handla om något helt annat, så kallade derailmänniskor.
Det finns en viktig skillnad mellan dessa och de personer som kommer in i en diskussion och som frågar saker av ren nyfikenhet för att de vill lära sig mer. Jag har inget emot att upplysa folk och är det något man verkligen inte fattar så kan man fråga eller googla.


Men de som vill deraila diskussionen inte är intresserade av diskussionen som pågår i fråga. De vill inte lära sig något, de har inget att tillägga och de är totalt ointresserade av att lyssna på andra.
De här derailmänniskorna är väldigt ofta män och när de kommer in och vill byta ämne eller fokusflytta frågor så låter det så här jädra dumt i mina öron:

Alla: Låt oss diskutera den här apelsinen.
Random man: Men den här ruttna krabban alltså...
Alla: Eh, det är en annan sak så...
Random man: NEJ! jag vill prata om MIN ruttna krabba!
Alla: Men här pratar vi om apelsiner, det går inte att jämföra.
Random man: Fan vad ni förtrycker mig, yttrandefrihet!
Alla: Åh men suck *instablock*


Detta är för mig otroligt tröttsamt och jag har under åren gått från att försöka svara dem till att numera blocka ut dem direkt.
Jag har börjat klassa derailmänniskorna som en form av internettroll som nyttjar varje tillfälle att säga sin mening, oavsett vad ämnet handlar om.  För det ger mig mer att tala med än vägg än att resonera med en derailmänniska

Det finns en tid och en plats för alla diskussioner och jag förstår att folk är diskussionsugna och kanske har man en fråga man verkligen vill diskutera.  Om det är sjukt viktigt för dig, starta en egen tråd på din status eller i aktuellt forum.
Men släng inte in din orelevanta ruttna krabba i vartenda diskussion som händer. Ruttna krabbor gör ingen glad.


1 kommentar:

  1. Teorin om den ruttna krabban-den här ska jag ta med mig när fokusförflyttning behöver förklaras =) Tack Setsuna =)

    SvaraRadera