tisdag 28 juli 2015

Princess of China- Coldplay ft Rihanna

Det är rätt regnigt i min sommarstad just nu och det är lite trist. Å andra sidan så hinner jag med att sy och pyssla desto mer här. Min trogna Mp3 har dock efter tio år tackat för sig så nu är jag musiklös när jag vandrar till jobbet på morgonen. Men innan den lade ner lyssnade jag mycket på den här låten.
Det är något väldigt fint och harmoniskt med Coldplay och Rihanna. Jag vet inte om det är att Rihannas röst funkar väldigt bra ihop med sångaren Chris Martins. Eller om det är så att musiken är väldigt mycket Coldplays men med en mörkare underton som verkligen fångar mig.


Sedan har vi då videon. Jag är medveten om att den har fått mycket kritik för cultural apropriation och jag förstår problemen med den. Samtidigt ser jag att de plockat mycket olika från många olika asiatiska kulturer och gjort en del för att leka med de schabloner man tidigare sett i kinesiska filmer, (som vackert flygande scener i luften) samtidigt som de vill vara nyskapande med kläder och design.
Kort sagt, de har lite försökt att skapa en tuff och ny video med rätter i asiatisk kultur.
Jag önskar att de försökt liite mer för att göra en nyskapande video för då hade jag varit hundra procent nöjd. Nu får jag trösta mig med den fina kemin mellan Rihanna och Chris Martin. Det funkar det med




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar