tisdag 16 juni 2015

Lite vettigt sagt om Gamergate

Jag hade ett tema för ett tag sedan på både twitter och på min facebook sida med fokus på #Gamergate. Inte för att Gamergate är kul (det har aldrig varit kul) eller intressant utan för att det är en fullständigt vidrig historia som fortfarande pågår. Och jag vill att folk ska veta vad Gamergate är och att det är långt ifrån över.

Först och främst, vad innebär Gamergate?
Politism har sammanfattat det hela rätt bra så läs gärna för lite basinfo.

Jag samlade artiklar, blogginlägg och intervjuer från både utländska och svenska medier som försökte ge en bild av vad Gamergate är.
Problemet är att Gamergate inte tar slut, det pågår fortfarande och jag upplever att det krävs förklaringar minst en gång i veckan för att människor ska greppa vad det är.

Det dyker också ständigt upp nya personer som försvarar Gamergate vilket för mig som följt debatten är helt bisarrt. Å andra sidan var det ur en synvinkel rätt intressant att se vilka argument som dök upp och hur få av dem som innehöll någon källhänvisning eller substans. Jag börjar blir rätt trött på att bemöta dem men det behövs ju tyvärr så väl.

För att göra det lite enklare bestämde jag mig för att göra en lista över är de vanligaste argumenten jag stött på från pro-Gamergatare ihop med mina svar och länka in alla bra artiklar och bloggposter om det.
Då kör vi!

---------------

Q: Alltså, det är hemskt med alla hoten men jag tycker Anita Sarkeesian/Brianna Wu/Zoe Quinn har haft fel i rätt mycket.

A: Du får självklart tycka att Anita Sarkeesian/Brianna Wu/Zoe Quinn har fel i något eller allt. Man behöver inte gilla allt. Men det är inte rätt att genom att hänvisa till att man inte gillar någon därigenom säga att de förtjänar trakasserier och hot. För det är precis vad du gör när du uttrycker dig så.
Du ställer dig indirekt bakom de hot och trakasserier som gjorts och säger att det är okej eftersom personerna som utsätts gör saker du inte gillar.
Hoten mot Brianna Wu, Anita Sarkeesian och Zoe Quinn är något som sker hela tiden och de är allvarliga. Att säga något annat eller påstå att de förtjänar det för att man inte gillar dem är ignorant och jävligt farligt.

Zoe Quinn- August never ends
Anita Sarkeesian ställer in tal efter bombhot
Brianna Wu om hoten från Gamergate


Q: Hon Zoe Quinn är ju bara en uppmärksamhetstörstande brud. Det finns ju inga belägg för att det är hennes ex som ligger bakom detta!

A: Detta argumentet snubblar jag över lite för ofta och mitt svar är jo, det finns väldigt mycket bevis för att det är hennes ex, Eron Gjoni, som ligger bakom hela Gamergate och att han drog igång det som en hämndaktion mot Zoe Quinn. Det klaraste beviset är den intervju med honom som gjorts där han själv berättar att hans mål är att sätta dit Zoe Quinn, alltså inte att lyfta en debatt om ethics in videogames.


Q: Hallå, Gamergate är inte en enhetlig rörelse, det finns bra människor med i Gamergate!

A: Ja, det är klart att det finns folk inom Gamergaterörelsen som inte sysslar med påhopp och mordhot utan som säger sig på allvar enbart vara intresserade av mer ethics in videogames , alltså, de vill granska och lyfta upp hur speljournalister recenserar spel.
Det är helt förståeligt att man vill göra det.
Vad som är mindre förståeligt är varför dessa hakar på en rörelse som Gamergate och är helt blinda för vad rörelsen egentligen är, en hatkampanj mot främst kvinnliga spelutvecklare.
Att ignorera bakgrundshistorien och den pågående historien för en rörelse man slåss för är både farligt, ignorant och otroligt korkat och jag kan inte komma på något sätt detta kan ursäktas på.
De människor som är med i Gamergate och som blundar för att rörelsen faktiskt sysslar med trakasserier, hot och mordhot är inte bara otroligt ignoranta och uppvisar en skrämmande brist på empati och på källkritik. De väljer också att ignorera hela upprinnelsen till varför Gamergate skapades och hur rörelsen gång på gång trakasserar kvinnliga spelutvecklare för att påvisa en poäng som för länge sedan bevisats vara ett svepskäl för en hatkampanj. Jag kan inte komma på något sätt detta kan ursäktas på.

Bild hämtad härifrån.

Q: Om ni feminister bara chillade och accepterade spelen som de var skulle Gamergate inte behövas!

A: Vänta nu ett tag. Så att feminister och andra som har problem med sexism och sunk i spel och kritiserar detta är plötsligt en helt legitim orsak till hot och trakasserier?
Jag har överlag väldigt svårt för den här mentaliteten, den som går ut på att man ska sitta ned, hålla käft och acceptera sexistiska spel för annars jävlar kommer hela hatstormen av troll innan man hunnit knyta skorna.
Det verkar hos vissa människor vara en dödssynd att peka ut sexism och liknande i spel och att man genom att göra det då är en dålig gamer. Jag förstår inte den mentaliteten.
Man inte älskar ett spel mindre för att man pekar ut felaktigheter i det eller pekar ut brister och misstag som spelbolag gör. Jag anser att det hör lite till att om man älskar något måste man kunna ha ögonen öppna för felaktigheter och kunna ta upp dessa om man vill att det ska kunna utvecklas.

Det är när argument som detta får växa och bli accepterat som grogrunden läggs för fler trakasserier och hot av alla kvinnor som överhuvudtaget vågar ha en åsikt av spel.

Kerstin Alex skrev en krönika om detta här
Thomas Arnroth om att kvinnor i spel inte får vara arga


Q: Gamergate handlar om ethics in videogames, tål inte journalister att bli granskade eller?

A:Jodå, journalister tål alldeles utmärkt att bli granskade och jag tycker att man ska granska journalister. Men då ska det göras rätt och framförallt får inte argumentet ethics in videogames blir en fasad bakom vilket det gömmer sig massor av anonyma nättroll som hatar på kvinnliga spelutvecklare, vilket är vad som skett i fallet med Gamergate.
Så kort sagt, granska gärna journalister i spelbranschen men det kanske är smart att göra det på ett 1) akademiskt sätt och 2) kanske inte under samma flagg som en massa anonyma internettroll.
 Gamergate handlar inte om en granskning av journalister eller om ethics in videogames, det handlar om förföljelse och trakasserier.

Vid Göteborgs universitet gjorde en undersökning för att ta reda på mer om vad Gamergate handlar om, resultatet är rätt talade.

Även denna är värd att läsa.

Kom med en granskande rörelse som 1)inte dödshotar folk och 2) faktiskt fokuserar på granskning så ska ni se att det går mycket bättre att få gehör för detta med  att granska journalister.

Q: Hur förklarar du att det finns kvinnor som stöder Gamergate? Detta handlar alltså inte om kvinnohat!

A: Guess what, kvinnor kan hata andra kvinnor med! Det gör det inte till mindre kvinnohat för det. Jag ogillar skarpt hur folk inom Gamergate-rörelsen använder sig av det argumentet för att bortförklara och rättfärdiga hat.

Q: Detta med sexism och trakasserier i spelvärlden, det har jag aldrig märkt av. Jag tror att detta handlar om uppmärksamhetskåta kvinnor som bara vill sälja sina spel!

A: Åh suck ge mig styrka. Det är ju jättebra om du inte märkt av något hat. Grattis, du är lyckligt lottad i livet. Men jag vägrar gå med på att du därmed ska ogiltigförklara de som blivit utsatta för sexism och trakasserier, jag vägrar det. För det finns gott om människor som drabbats av sexism och trakasserier i spelvärlden, det är bara att googla.
Bara för att något inte drabbat dig innebär inte att det inte finns. Sexism och trakasserier i spelvärlden är något högst verklig för många, främst kvinnor och det är bara en fråga om hur långt det går.

Zoe Quinn om hur det är att vara internets mest hatade person

Q: Men ÖH! Ska du inte låta gamergatare själva få säga sin mening.

A: Merparten av de som stödjer Gamergate väljer att vara anonyma och merparten jag har stött på slänger ur sig så mycket skit och hot att det tar mig cirka fem minuter innan jag blockar dem. Det är väldigt svårt att diskutera med någon som inleder med att säga att jag är en feministfitta som sprider falsk propaganda.
Men Kulturnytt hittade en svensk gamergatare som inte ville vara anonym och de intervjuade honom ihop med Nöjesguidens spelredaktör Michael Gill här.

---------------

Så, där har vi det

Jag vill även rekommendera lite artiklar som berättar hur spelhobbyn reagerar

Thomas Arnroth om Gamergate
Thomas Arnroth om att spelföretagen borde göra något

Vad händer nu?

Ja Gamergate fortsätter och det har inte slutat. Det kommer inte sluta så länge det hela tiden får nytt bränsle i form av folk som stöttar det och rättfärdigar hot.  Tack och lov så finns det vettigt folk som hela tiden lyfter upp detta och pekar på att vi inte kan sluta tala om Gamergate än på långa vägar. Det är så pass allvarligt och det har så stora konsekvenser för kvinnor att det inte går att ignorera det.  Zoe Quinn som hela tiden varit den mest utsatta i hela Gamergate-härvar har startat en egen rörelse mot trakasserier, något som är otroligt starkt av henne

Jag rekommenderar även alla att läsa Åsa Roos blogginlägg som förklarar konsekvenserna av att vara tyst.

Viktigt att komma ihåg och lyfta upp är att polisen, både i Sverige och i USA saknar konkreta medel för att kunna hantera näthatare. Det är bisarrt att människor kan komma undan med att skicka dödshot till andra bara för att polisen inte kan spåra eller en domstol inte kan döma det för att det sker på nätet.







Hot är hot, oavsett om det sker öga mot öga, via telefon eller via nätet. Brianna Wu berättar mer om hoten och hur polisen står handfallna inför Gamergate. Det är något som behöver arbetas med från polisens sida, oavsett land och det enda sätt jag ser att det kommer uppnås på är att lyfta fram detta i ljuset.

Så slutligen. Tills Gamergate är över och dött så hoppas jag att det fortsätter talas om detta kontinuerligt.
Prata om det, visa att det som Gamergate håller på med är långt i från okej och kom ihåg det viktigaste, detta handlar om en kvinnohatande struktur och det har gått långt utanför att vara enskilda fall.
En rörelse som Gamergate är något av det sämsta som spelvärlden kan råka ut för och den har redan gått på tok för långt.

Denna bild av Lina Neidestam illustrerar rätt bra hur jag uppfattar mentaliteten hos
många nättroll och därmed många inom Gamergate


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar