onsdag 4 mars 2015

Varför Svamprikets omdesign av kvinnliga karaktärer är helt awesome

Astrött på onsdag morgon snubblade jag över den här artikeln från Svampriket som jag helt lyckades missa. Jag började läsa och det tog cirka sju sekunder innan jag satt och hoppade av glädje i stolen.
Detta var något av det mest vettiga greppet jag sett på att bemöta översexualiseringen av kvinnliga karaktärer i tv-spel.
Briljanta Anna Nilsson har helt enkelt tagit sig en titt på några karaktärer hon tycker är intressanta, pekat ut lite fel i deras design och givit dessa en makeover med fokus på att man faktiskt ska kunna slåss i sina kläder.
Det är så välbehövligt och bra för alltför ofta känns det som att kvinnliga karaktärer i fightingspel bara är bröst och skrev. Och då spelar det ingen roll hur grymma de är på att slåss eller vilken bakgrundshistoria de har. Översexualiseringen av dem suddar liksom bort det och ger mig en sur smak i munnen.

Fightingspel är inte alltid min kopp kaffe men det kan vara enormt avkopplande att banka skiten ur sin motståndare på skärmen efter en dag. Det spel jag har hemma och som främst spelas när jag känner för fightingspel är Soul Calibur 4.
Jag har haft det ett par år och när jag fick det reflekterade jag inte mycket över karaktärerna, mer över vem som var bäst. Men när jag spelade om det ett par år senare (nu en smula mer medveten och med smärtsamma insikter om hur objektifiering och sexism drabbar en som kvinna) så skavde det rejält.
Varför hade så många av de kvinnliga karaktärerna extremt lite kläder på sig? Varför föll deras rustning av när man slog på dem (seriöst, jag hade inte anlitat deras smed för fem öre) och HUR satt deras bröst uppe utan bh? WTF gravitationen ringde och sa att det där inte är möjligt.


Karaktären Ivy från Soul Calibur. FFS......
Om jag var kränkt?
Det är inte ens förnamnet på vad jag var.

Sedan började jag kolla på andra fightingspel och insåg att det är samma problem där. Det finns kvinnor som slåss men de är så tydligt objekt, skapade för att behaga en manlig publik och designade av någon som inte har den blekaste om hur det är att slåss utan bh eller koll på detta hur en ryggrad funkar och en basic uppfattning om gravitationslagar.

Det var därför Annas omdesign av en del karaktärer gjorde mig så glad. Äntligen lite praktiskt tänkande och nu fick sexualiserade karaktärer ha samma typ av kläder som sina manliga motparter. Med Annas omdesign blev nu de kvinnliga karaktärerna i mina ögon subjekt som var coola och kapabla individer utan att slåss i opraktiska kläder eller inga kläder alls.

Men det tog ju såklart inte lång tid innan trollen hittade till Svampriket och kommentarsfältet där dränktes av kränkta män som bland annat pratade om det inte är något fel med objektifierade kvinnor och var är det för fel med att gilla snygga bröst?
Jag är så sjukt oimponerad av mäns diskussionsförmåga ibland (jag utgår från att de är män på grund av deras nicknames)

För att göra det värre så hittade en massa engelskatalande troll till sidan och en värld av sunk hände och kränktheten och hatet hände över hela Svamprikets kommentarsfält.

Det lustiga var att någon påstod att Anna slutshamade genom sin omdesign av karaktärerna.
Får inte kvinnor vara nakna och äga sin sexualitet? Jodå, det får de visst det men de äger aldrig sin sexualitet  i ett tv-spel. De är fiktionella karaktärer skapade av någon och har ingen bestämmanderätt i hur de ser ut. Och i de fallen Anna tagit upp (och i de flesta figthingspel) är de skapade för att vara sexiga och för en manlig publik.
För seriöst, jag kan inte på något sätt köpa att det är praktisk att slåss utan bh eller halvnaken. Rörlighetsargumentet faller platt här mot argumentet att få ett svärd/yxa/annat vapen i sin oskyddade mage.
Dragons in the Shire beskriver detta med hur detta med kvinnors sexualitet och nakenhet skiljer sig åt i spel vs IRL. Läs den för den är verkligen bra.

Slutligen vill jag bara säga att nej, stora bröst och att försvara objektifiering av kvinnor i tvspel är inte coolt. Det är mest sunkigt. Att Svampriket får ta emot massor med troll som hatar är bisarrt men går tyvärr i samma anda som Gamergate.
Jag älskar Annas omdesign av karaktärerna och jag vill se mer sådant här. Kvinnor som slåss i praktiska kläder och som inte är översexualiserade gör enormt för min spelupplevelse.
Gå gärna in på Svamprikets sida och peppa Anna i kommentarsfältet, det är sjukt värt att visa stöd för det här och även för att visa att de som hatar har fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar