lördag 10 januari 2015

Ett nytt hopp för framtiden

Jag vaknade upp till nyheten att Sri Lanka numera har en ny president. Den sittande presidenten Mahinda Rajapaksa förlorade valet och oppositionsledaren Mithripala Sirisena är ny president och han har svurit ämbetseden.
Det var den bästa nyheten jag kunde få och värmen från den har hängt med hela dagen. Jag har traskat runt i ett snöblaskigt Göteborg med frysande fingrar och regndroppar innanför kragen men det har inte spelat någon roll.
När jag läser rapporteringen så känner jag ett hopp för Sri Lanka som jag inte känt på ett bra tag. En känsla av att det kanske kommer att börja gå uppåt från och med nu. Att mänskliga rättigheter kommer att respekteras, att tamilerna får det bättre och övergreppen från militären slutar.
Kanske är det mycket att lägga detta på en enda man men det är faktiskt så mycket jag väntar mig och det verkar som att resten av Sri Lanka väntar sig det av honom med.

Jag tänker med spänning följa utvecklingen nu och se om Mithripala Sirisena håller sina löften om att dels stärka landets band med till exempel FN och dels arbeta för att presidentämbetet inte ska innebära totalitär makt, något som stegvis har skett under förre presidentens styre
Om han håller detta och samtidigt kan arbeta för rättvisa och jämlikhet är det ett stort steg framåt.
Jag hoppas att Sri Lanka kommer att arbeta för att bli en demokrati i praktiken och inte bara på pappret.
Och vad viktigare är, det känns som att landet numera har en framtid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar