onsdag 1 oktober 2014

Bokmässan 2014 och lite nördfeminism!

Så blev det Bokmässa 2014. Och jag får erkänna redan nu, jag är en dålig bokmässebesökare trots att jag ändå bor i Göteborg och älskar böcker mer än det mesta i världen.
Men varje år så lyckas Bokmässan krocka med plugg, med lajv, med resor eller med annat. Så jag har inte varit där sedan jag jobbade där för Bokia och det var väl i runda slängar tusen år sedan.
Skäms på mig.
Nu detta året så blev jag inbjuden att delta i en panel om Nördfeminism i regi av Seriescenen. Det var tänkt att vara repris på den panel jag satt med i under Feministisk festival tidigare i år.Tyvärr var det färre som kunde nu än så i slutänden var vi var bara tre stycken deltagare istället för sex. Det var jag, Amaltea och Johnie som precis som sist var en fantastisk moderator.
Och det är klart at jag var nervös, mer än sist. Skulle det gå bra? Skulle någon komma och lyssna? Skulle folk vara elaka?
Vad jag älskar när alla mina jobbiga tankar bara kommer helt på skam. Det var knökfullt när vi satte oss på scenen och under de 45 minuter som vi pratade så fortsatte det att stanna till folk som lyssnade. Detta trots att det var vid 10 på morgonen på fredagen. Samtalet flöt på bra och jag tror att vi sa mycket vettigt. Jag och Amaltea är för övrigt en väldigt bra kombo, vi klickar bra, pratar lätt på och ger varandra plats.
Efteråt blev vi två intervjuade om just detta med Nördfeminism av en journaliststudent från en folkhögskola och det var trevligt och avslappnat. Bra nedvarvning.
Jag och Amaltea ägnade några timmar åt att ta långlunch, strosa på mässan och köpa choklad innan hon skulle sitta och signera sin bok. Jag fortsatte gå runt och lyssna på intressanta föredra och titta på nya böcker.
Sedan dök MsMemberger upp efter sitt jobb och vi hann gå runt och lyssna på en del saker med innan mina fötter helt gav upp och jag fick krypa ut till bussen och ta mig hemåt.
Så det blev bara fredagen för mig på Bokmässan men det var så värt det.



Bild från panelsamtalet tagen av Nene Ormes. Lite kul är det att jag och Amaltea omedvetet lyckats matcha våra kläder :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar