lördag 4 maj 2013

#patriarkatetlurademigsombarn

På twitter trendar just nu hashtaggen #patriarkatetlurademigsombarn som startades av smarta Fulskratt .
Jag letade i mitt minne och behövde tyvärr inte leta så länge innan jag hittade exempel på saker som patriarkatet lurade i mig som barn. Saker jag inte reflekterade över eller ifrågasatte utan bara godtog som sanning och lag. Hit hör framför allt bilden hur en kille eller tjej förväntas bete sig.
För min del så kom det inte så mycket från mina föräldrar som var underbara och uppmuntrade mig till styrka, att jag skulle göra vad jag ville och att jag kunde bli precis vad jag ville. Utan det kom främst från andra vuxna runtomkring. De som hade åsikter på hur jag borde vara och bete mig för att... tja vara en bra flicka. En duktig flicka.
Här nedan är lite exempel från min egen twitterfeed:











Detta är bara de exempel jag skrev på twitter, jag har väldigt många fler på lager. 
Jag kan nog inte hitta ord för att beskriva hur briljant den är. Det som gjorde mig mest glad var att både killar och tjejer hakade på och skrev hur patriarkatets värderingar lurat dem som barn och präglat dem. Patriarkatet är inte något som bara påverkar kvinnor, det påverkar oss alla, särskilt barn.
Idag är det lätt för mig att borsta bort och faktiskt skita i hur andra tycker jag ska vara. Det är inte deras ensak och jag är kickass som jag är.
När man är barn så är det en annan sak, man är lättpåverkad, suger åt sin kunskap och information som en svamp och får man höra tillräckligt många gånger att man förväntas vara på ett visst sätt så är det klart att det sätter sig. Resultat: Man börjar bete sig så och trycker ner sig själv.
 Det är så synd för det är först nu när jag är vuxen som jag kan förstå vilken skada detta faktiskt gjorde, alla dessa välmenande vuxna och detta samhälle med sin åsikt om hur man måste vara som barn. 
Hur gärna jag än vill så kan jag inte åka tillbaka i tiden, krama om mitt åttaåriga ja och säga:
"Du, det är okej att vara till besvär, det är okej att skrika och slå tillbaka på de som mobbar dig. Det är okej att du vill leka med turtles och det är klart att du kan vara Michelangelo när ni leker, du behöver inte vara April som alltid måste bli räddad. Säg det, säg emot och be aldrig mer om ursäkt för vem du är!"
Ja, hade jag haft en tidsmaskin eller varit Doctor Who hade jag gjort det men tyvärr. Däremot så kan jag faktiskt se till att det patriarkatiska samhälle vi lever i idag,dess normer och idéer försvinner så att mina framtida barn slipper höra skiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar