söndag 7 april 2013

The neverending uppförsbacke som heter sexism och rasism.

Ibland känns det som att man kämpar i uppförsbacke. Ni vet de där dagarna då man är så trött på att slåss mot all sexism, rasism och alla orättvisor att man bara vill lägga sig ner och skrika.
Särskilt när man inser det uppenbara, att många i ens bekantskapskrets har sexistiska och rasistiska åsikter.
Och att de tycker det är helt okej att tycka så och ännu värre, att skämta om.
För man måste väl kunna ta lite skoj eller hur?
Svar nej.
Det är inte roligt och man måste inte bara "kunna ta det".
Igen, genom att ha den attityden så stödjer man och föder en kultur där de tendenserna får finnas.
Man stöttar det. Man är inte en bra människa.

Jag vet inte vad som gör mig tröttast. Det faktum att människor fortfarande inte insett att internet inte är någon lekplats där man kan springa runt och vara elak och kränkande mot andra. Bara för att man gömmer sig bakom ett nick eller sitter framför en datorskärm så betyder det inte att man måste koppla bort hjärnan och därmed sunt förnuft och vett. Eller det faktum att det är människor i min bekantskapskrets som tycker så här vilket innebär att jag måste ta kampen på hemmaplan.

Jag har kanske blivit mer cynisk och hårdare senaste åren men jag skäller, jag tar kampen och jag ber människor som har sexistiska och rasistiska åsikter att fara och flyga.Oavsett om de är vänner till mig eller inte. Detta med att bara vända andra kinden till och ta det är inget för mig och jag har bättre saker för mig.
Jag låter bitter och kanske är jag det, litegrann. Jag är också stolt och glad ända in i hjärtat över de fina människor jag ser som tar kampen och säger ifrån. Ni vet vilka ni är.

1 kommentar:

  1. Jag tycker inte du är bitter, jag tycker du är modig!
    Det kräver faktiskt en hel del mod att säga emot, säga ifrån och stå upp för det som är rätt och riktigt. Att kämpa mot rasism och sexism är något som alla bör (i alla fall försöka) att göra, i det vardagliga, på jobbet, i skolan, i vardagsrummet och på nätet.

    Upphörs aldrig att förvånas över att folk och tyvärr vissa i umgängeskretsen tycker det är helt ok att uttrycka sig hur de vill på nätet, med försvar som ”inte mitt problem att du inte förstår ett skämt”, ”synd att du är så lättstött”, ”skaffa dig ett liv”, ”läs inte det jag skriver om det stör dig” osv, osv.
    Det vi alla skriver här har konsekvenser lång utöver internets gränser, för det stanna ALDRIG bara här.

    Så stå på dig, jag hejar på dig och alla andra starka, fina människor som för kampen mot rasism och sexism!

    SvaraRadera