torsdag 24 januari 2013

Polyamori i bokvärlden

En blogg jag börjat följa är bloggen Kärlighet. Den är vettig, bra skriven och handlar om polyrelationer och alternativ till monogama förhållanden.
Jag ramlade in på den via twitter då jag började följa skaparna Max och My.
De skrev för ett tag sedan ett inlägg där de undrade vad för polyböcker det finns.
Jag fick tänka till lite men kom sedan på några böcker som betytt mycket för mig under mina tonår, även fast jag inte visste det då. Nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av dessa till er.


Den första boken är Felicias resa av Canni Möller. Det är del 2 i serien om Felicia och för att vara ärlig så har jag inte läst den första boken. Jag plockade ner Felicias resa ur bibliotekshyllan för att omslaget var fint.. Och det som jag inte visste då var att den innehåller en polyrelation med tre personer. Men det var det som fick mig att fastna för boken och det som gör att jag idag minns den med värme.
Det som främst rörde mig när jag läste den var respekten och ömheten som de tre personerna visade varandra samtidigt som boken inte förnekade att det var svårt att ha den relation de hade. Det är kanske den bästa och mest äkta skildringen av en polyamorös relation jag läst.


Sedan är det en hel bokserie som präglat mig mycket och som jag helt läste sönder under tonåren.
Böckerna Året då hästarna kom, Hästarna vid porten och Våreldar av Mary Mackey.
Alla tre böckerna  som utspelar sig i Europa under tidig bronsålder. Hela Europas befolkning dyrkar jordmoden eller den stora gudinnan och människorna lever i ett matrarkat där barnen räknas från mödrarna och där kvinnor och män inte lägger vikt vid äktenskapliga band och traditionella relationsformer utan älskar med vem och vilka de vill då kärlek och sex är ett av sätten man visar sin kärlek till gudinnan på.
Jag minns när jag först läste bokserien då jag var 13-14 år så tänkte jag att jag hade velat vara född i den tidsåldern då kärlek var enkel och kravlös och innefattade hur många man ville. Jag minns att jag älskade respekten gudinnans folk visade mot varandra och hur mycket böckerna tryckte på att man skulle vara öppna, ärliga och hedra varandra som människor och att kärleken var gränslös.
Jag minns att jag drömde om att leva i ett sådant samhälle där jag fick älska vem och vilka jag ville oavsett normer och regler.


Det här är bra, välskrivna böcker med bra handling utöver polybiten jag tar upp här.
Så spring till biblioteket, låna och läs vare sig ni vill veta mer om polyamorositet eller bara läsa bra böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar