onsdag 1 augusti 2012

Att vara en docka

Hanna Friden som i mitt tycke är en av de skarpaste twittrarna jag vet länkade till den här artikeln.
Jag läste den och blev så fly förbannad. Både över det nedsättande språket i den och tonen.
Istället för att skriva en bra artikel om hennes fantastiskt bedrift i att slå världsrekord så fokuserar man på hennes utseende och hur hon beter sig. För jävligt att kvinnor ska beskrivas så här och jag tar åt mig extra eftersom det rör sig om asiatiska kvinnor.
Det är inget positivt eller smickrande i att bli kallad docka. Inte för någon. Särskilt inte för asiatiska tjejer som hela tiden får slåss med denna tröttsamma bild som går ut på att asiatiska tjejer ska vara små dockor.
Det är både sexistiskt så det smäller om det och sen är det också grovt rasistiskt.
Varför?
Jo, sexistiskt för att sådan här artiklar bygger på och murar fast uppfattningen om att asiatiskt kvinnor ska vara på ett visst sätt och när de inte gör det så blir de sedda på som freaks.
Varför det är rasistiskt behöver jag väl knappt ens nämna...
Nej, jag är bara förbannad. Och artikelskribenten behöver ta sig en rejäl funderare på sin ton, sitt språkbruk och framförallt sin kvinnosyn och vilka värderingar han förhoppningsvis omedvetet bygger på.
Jag säger omedvetet för det är inte okej att ha ett så här skevt genustänk och vara så fördomsfull, särskilt inte för en journalist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar