onsdag 14 januari 2009

First wife, second wife

Idag har varit en dag av tempelbesök, tempelbesök och ännu mer tempelbesök. Jag, bror och Lisa har raidat de stora tempelområderna omkring Siam Reap och jag är så glad att vi lyssnade på reseböckernas råd om att ett endagarspass till templena var rent kriminell och att vi istället tog ett tredagars pass. Vi hann nätt och jämt med allt på tre dagar och det medräknat att bror blev sjuk första dagen och fick ta tre sprutor i baken för att bli frisk igen. Han är så valpig när han är sjuk men det var dundermediciner verkligen för nästa dag var han faktiskt på fötter och kunde trava tempel igen.
Nåja, templen var sjukt vackra och enormt imponerande. Byggda på 1100-talet och de står fortfarande och skillnaden mellan asiatisk byggnadskonst och europeisk är så smärtsamt tydlig när man står framför ett 43 meter högt tempel där vartenda centimeter av det är täckt med sniderier, utsirningar och relifer. Och jag skojar inte, till och med taket och golvet var utsirat. De gjorde byggnader inte bara för att hålla som i Europa förr utan för att det ska vara vackert och behagligt att vila ögat på. Byggnader ska vara konstverk. Visst, nu var detta tempel och kungapalats men jag hade velat se ringmuren i Visby utsirad med sniderier och krönt med ornament och skulpturer i varje torn som den jag-vet-inte-hur-många kilometer långa mur som gick runt Ankor Thom. Det hade varit något!
Nackdelen med att vara turist i ett fattig land är att man blir överfallen av försäljare vid vartenda tempel och man vill ju så gärna ge dem alla pengar man har men det funkar inte. Istället får man stänga öronen och skaka på huvudet och gå rakt fram dit man ska.Väldigt svårt. De enda vi ger pengar åt är offren för landminorna.
Nu idag vid sista templet så var det dock en söt liten flicka som ville sälja armband till oss och både jag och Lisa sa nej och så frågade hon bror.
“Sir, please buy, give to your girlfriend”
“I have wife, look first wife, second wife. säger han och pekar på Lisa och mig. Oj oj oj, stackars flicka, hon tappade hakan och stirrade på mig och Lisa som skrattade och nickade. Tillslut köpte bror tio armband för som flickan sa “Five for one wife, five for other wife, good?”.
Vår tuktukförare skrattade han med och såg lite ställd ut och det ska bli kul att se om han frågar oss om det i morgon.
Japp, japp det är kul att driva med folk lite ibland, lite för kul för att låta bli helt!
Nu ligger vi på rummet efter att ha fått en helkroppsmassage för 5 dollar(40 spänn) för en timma. Jag vill stanna här för evigt så länge någon masserar mina händer, armar, nacke och ansikte. Beroendeframkallande ja och ge mig mer!

Ankor Wat

Helt okej tempelbyggnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar